El lila ja no és només un color. Cada 8 de març, Dia Internacional de la Dona, el lila inunda els carrers, les reivindicacions i, ara també, el màrqueting.
Què és el Purplewashing?
El Purplewashing o Feminism Washing són les accions, gestos i campanyes, que empreses i organitzacions fan liderant la igualtat i el moviment feminista, però que no promouen, ni amb aquestes accions ni en el seu dia a dia, cap benefici ni representen cap pas real cap a la igualtat de gènere. En resumides comptes, són aquelles campanyes que es creen només per generar consum i extreure benefici econòmic i que no tenen un rerefons real. El terme va ser acunyat el 2014 per Brigitte Vasallo, escriptora espanyola autora de Llenguatge Inclusiu i exclusió de classe.
La popularització de les pràctiques de Purplewashing poden fer que estiguem inundats de missatges lilas i suposadament en pro de la igualtat i el feminisme, però que realment estiguin buits i no ens portin a reflexionar o a assenyalar problemes reals. Com a conseqüència, tot i que hi hagi més missatges en relació al tema, són de pitjor qualitat i poden arribar a generar l’efecte contrari, incrementant el risc de generar desinformació sobre la igualtat.
El Purplewashing és sovint confós amb el Pinkwashing, justament relacionat amb l’imaginari comú que associa les dones amb el rosa. El Pinkwashing es refereix al mateix tipus de campanyes, però aplicat a la comunitat i causes LGTBIQ+. Com tots els “washings”, van sorgir després del terme Greenwashing, que es va crear per denominar les pràctiques enganyoses de les empreses que pretenen projectar una imatge de responsabilitat ambiental sense un compromís real amb la sostenibilitat.
Estratègies per evitar el Purplewashing
Cada vegada la societat està més conscienciada amb la igualtat de gènere. I això també genera que moltes empreses i organitzacions es sumin al carro d’informar sobre igualtat, perspectiva de gènere i feminisme per arribar a més audiència. Aquesta tendència pot ser un arma de doble tall. Per una banda, que es generi informació sobre igualtat ajuda a avançar i promoure la consciència social sobre això, però per altra banda, poden sorgir missatges buits, que no aporten a la causa i que només s’utilitzen per donar una cara igualitària irreal. Quan arriba març, moltes empreses es plantegen generar missatges pel Dia Internacional de la Dona, i és per això que t’expliquem 6 estratègies per evitar caure en el Purplewashing:
1. Autenticitat i coherència: Assegura’t que les teves accions i missatges reflecteixin un compromís real amb la igualtat de gènere. Això implica alinear els teus valors i pràctiques internes amb els teus missatges externs. Les teves accions externes han de reflectir el que ets perquè els teus missatges siguin coherents i consistents. És per això que el teu compromís amb els valors d’igualtat ha de començar a l’interior. D’aquesta manera, evitaràs que puguin haver-hi contradiccions, que la teva comunicació perdi credibilitat i estaràs construint autoritat de marca per parlar d’igualtat, perspectiva de gènere i feminisme.
2. La transparència és el teu millor eslògan: La transparència és clau perquè el públic percebi els teus valors. Sigues transparent sobre les teves polítiques, pràctiques i compromisos relacionats amb la igualtat de gènere. Comunica de manera clara i honesta sobre com la teva empresa o agència de comunicació està treballant per abordar les desigualtats de gènere i promoure la diversitat i inclusió. Així augmentaràs la confiança tant en la teva marca com en campanyes posteriors i mantindràs la teva credibilitat relacionada amb la igualtat i no hi haurà sospita de Purplewashing.
3. Compromís a llarg termini: És fonamental que les accions de comunicació vagin més enllà de simples campanyes esporàdiques, establint un compromís a llarg termini amb la igualtat de gènere. Això implica també, a nivell intern implementar polítiques d’igualtat salarial i programes de desenvolupament professional per a dones, així com donar suport o promoure contínuament causes que treballen per l’equitat i igualtat de gènere. Aquestes accions han de ser consistents i sostenibles en el temps, garantint un impacte real i durador en la promoció de la igualtat de gènere.
4. Donar veu a les protagonistes i la seva realitat: Prioritza la representació autèntica de les experiències i perspectives de les dones en els teus missatges i campanyes. Escolta activament i amplifica les veus de les dones, oferint plataformes perquè comparteixin les seves històries, reptes i èxits. Això no només contribuirà a visibilitzar les realitats diverses de les dones, sinó que també promourà l’empatia i la comprensió entre la teva audiència.
5. Èmfasi en la inclusió i la diversitat: La transversalitat és primordial en la representació del compromís social. Destaca la importància de la inclusió i la diversitat en totes les teves comunicacions, reconeixent i celebrant les diverses veus i experiències. Incorpora la representació equitativa de dones de diferents orígens ètnics, culturals, socioeconòmics i de identitats de gènere diverses en les teves campanyes i missatges.
6. Escolta activa i continuada i aprenentatge continu: És fonamental escoltar activament les veus i experiències de les professionals dins de la nostra pròpia organització, a més de les autoritats experts compromeses amb la igualtat de gènere. Utilitzar les eines que tens al teu abast t’ajudarà a retroalimentar les teves accions i millorar en qualitat i representació. Estar oberts a l’aprenentatge, a l’autocrítica et permetrà comprendre millor les necessitats i preocupacions, la qual cosa ens capacita per adaptar les nostres estratègies de comunicació de manera més efectiva i autèntica i fugir del Purplewashing.
En resum: predica amb l’exemple.
Com identifiquem el Purplewashing?
El Purplewashing és fàcilment evitable si l’objectiu del teu missatge pretén visibilitzar, assenyalar i donar veu als valors d’igualtat. Aquí us deixem una preguntes que us poden ajudar a identificar el Purplewashing i a construir un missatge que promogui la igualtat i que no sigui només una màscara. Si la resposta a les preguntes és sí: ¡Endavant!
+ Els teus valors estan alineats amb la causa? Pregunta’t si la causa respon als valors de l’empresa o si ho fa perquè afavoreix a la teva imatge de marca parlar-ne.
+ La campanya aporta algun valor a la causa? La resposta serà sí si la teva organització està ajudant, més enllà de la “moda”, a visibilitzar el problema i porteu temps construint-lo.
+ La teva campanya té algun altre objectiu que no sigui comercial? Si el teu missatge està buit i només busca vendre, llavors és Purplewashing.
+ Promous la causa a nivell intern? Si defenses una causa, o qualsevol valor, assegura’t d’incloure’l en la teva comunicació i política interna.
+ T’hi compromets a llarg termini? Si defenses una causa o moviment, llavors has de treballar per visibilitzar i aplicar constantment polítiques que el facin favorable. Si acabes de començar, treballa en què sigui consistent.